Dones pedagogues: Maria Teresa Codina i Mir

Maria Teresa Codina i Mir (Barcelona, 1927)

Autora: @annuskaodena

Maria Teresa Codina 300x200 - Dones pedagogues: Maria Teresa Codina i Mir

Mestra i pedagoga, compromesa amb la renovació pedagògica a Catalunya i l’educació de les persones de sectors socials desafavorits.

Va estudiar magisteri i filologia clàssica. De molt jove, Maria Teresa Codina es va adonar que calia canviar el sistema educatiu que el franquisme havia imposat. O, si més no, crear-hi alternatives i desafiar-lo. Però com no sabia com fer-ho, se’n va anar a França, on va estar-s’hi un any per buscar informació sobre altres models educatius. En tornar, amb 29 anys, va fundar l’Escola Talitha.

Inaugurada el 1956, recuperava clandestinament la pedagogia de la Segona República fora del sistema educatiu oficial. Va ser un projecte educatiu innovador per a nenes, que va funcionar a les instal·lacions de la casa Orlanda, a Sarrià, entre 1956 i 1974.

Alguns dels problemes que es van trobar va ser la formació dels professors, les inspeccions, etc… Les classes eren en català, prohibit en aquella època.

“Quan hi venia un inspector, s’enviava un dels nens a repartir un manyoc de llapis a cada classe. Aquest era el senyal perquè els professors pengessin la foto de Franco a la classe i eliminessin qualsevol rastre de català.”

Amb Marta Mata, Maria Antònia Canals, Pere Darder i altres mestres, van fundar l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Amb Basilio González, el 1974 va crear l’Institut Can Tunis, a instàncies de l’associació de veïns, i més tard l’Escola Avillar Chavorros (1978) i l’Institut Xavó Xaví (1988).

Maria Teresa Codina Institut Xavó Xaví 1989 300x208 - Dones pedagogues: Maria Teresa Codina i Mir
Maria Teresa Codina a l’Institut Xavó Xaví, 1989

Va treballar també encapçalant un Projecte d’Educació Global al barri gitano de Can Tunis (1977). Des del 1983 fins a la seva jubilació, l’any 1992, va ocupar càrrecs de responsabilitat a l’administració educativa, primer de la Generalitat i després de l’Ajuntament de Barcelona, procurant sempre l’educació de col·lectius desfavorits o marginats.

Ha estat guardonada amb el Premi Ramon Llull d’experiències pedagògiques (1979), el Premi Ramon Fuster per la seva trajectòria professional (1995) i el Premi Hidalgo de Presència Gitana (1983). L’any 2001 va rebre la màxima distinció al professorat, el I Premi Catalunya d’Educació.

Recentment, la Universitat de Vic l’ha nomenada Doctora Honoris Causa. Ara té 91 anys.

Cites:
«L’educació al llarg de la vida és una construcció continuada de la persona humana, del seu saber, de les seves aptituds, i també de la seva facultat de judici i d’acció.»
«Si el nen no sent seu el que li expliques, no ho aprendrà.»
«La solidaritat és compartir d’igual a igual. La primera cosa per ser solidari és estar convençut que som iguals.»
«El que no vulguis per a tu no ho facis a ningú, no deixis per a demà el que pots fer avui, les coses que es comencen s’han d’acabar: tant si és un plat de sopa com un llibre, costa tant fer una cosa ben feta com una mal feta, i mal feta és pitjor.»
«L’escola, a partir dels coneixements, t’ha d’ensenyar a pensar, a relacionar, a treure conclusions, a ser més persona.»


Fonts:
– https://www.raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/download/125703/246416

– Entrevista a Catorze (@CatorzeCat): http://www.catorze.cat/noticia/10070/maria/teresa/codina/si/nen/no/sent/seu/expliques/no/aprendra

La Vanguardia http://www.lavanguardia.com/mon-barcelona/20150715/54433922550/escola-talitha.html

Vint mestres i pedagogues catalanes del segle XX” Joan Soler Mata, coordinador

Vídeo:
– https://www.youtube.com/watch?v=k_Y5vdRjTtU


 

Puntuació dels lectors
vots1 mitjana4

Leave a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.